Monday 13 January 2020

همه چیز درباره ی obd

شما هرگز نمي دانيد چه اسراري در زير داشبورد شما پنهان است. اگر شما صاحب يك اتومبيل ساخته شده در 20 سال گذشته هستيد ، در اينجا مكان ورود به همه چيز را كه باعث مي شود تيك بزنيد پيدا خواهيد كرد. ما در مورد پورت OBD II صحبت مي كنيم ، كه در صورت داشتن وسيله مناسب ، به شما امكان مي دهد مشكلات مكانيكي ، افزايش عملكرد و موارد ديگر را تشخيص دهيد. اما دقيقا OBD II چيست و چرا براي خودروهاي مدرن اينقدر مهم است؟ ما همه جواب ها را در اينجا آورده ايم.
OBD چيست؟
OBD مخفف عبارت On-Board Diagnostic است. اين سيستم استاندارد شده است كه به الكترونيك خارجي اجازه مي دهد تا با سيستم رايانه اي ماشين ارتباط برقرار كند. از آنجايي كه اتومبيل ها به طور فزاينده اي رايانه اي شده اند ، اهميت بيشتري پيدا كرده است و نرم افزار به كليدي براي رفع بسياري از مشكلات و باز كردن قفل عملكرد تبديل شده است.

OBD مدتها قبل از اينكه كسي كلمه هاي "infotainment" يا "ماشين متصل" را بيان كند ، در اشكال مختلفي وجود داشته است. دهه 1980

بر خلاف كاربراتور يا سيستم هاي تزريق سوخت مكانيكي قبلي، تزريق الكترونيكي سوخت (EFI) نياز به كنترل رايانه دارد. EFI مانند پيشينيان خود ، جريان سوخت را درون موتور تنظيم مي كند ، اما اين كار را با استفاده از سيگنال هاي الكترونيكي و نه بيت هاي مكانيكي انجام مي دهد. اين اولين نياز اصلي براي قرار دادن رايانه در اتومبيل ها بود. از اين ورودي هنگام نصب جي پي اس ماشين به صورت مخفي نيز استفاده مي شود.


OBD در مقابل OBD II
قبل از دهه 1990 چندين خودروساز واسط رايانه اي براي اتومبيل هاي خود را معرفي كردند ، اما فشار به استاندارد سازي تا سال 1991 آغاز نشده بود ، هنگامي كه هيئت منابع هوايي كاليفرنيا (CARB) موظف شد كه تمام اتومبيل هاي فروخته شده در كاليفرنيا به نوعي قابليت OBD نياز داشته باشند. با اين حال ، CARB تا سال 1994 استانداردهاي لازم را براي اين سيستم ها صادر نكرد. اين استاندارد كه به عنوان OBD II شناخته مي شود ، براي سال مدل 1996 پياده سازي شد و امروزه هنوز در حال استفاده است. تكرارهاي قبلي OBD به صورت واضح طبقه بندي شد OBD I.

تقريباً هر خودروي جديد استانداردي كه طي 20 سال گذشته ساخته شده اند ، از استاندارد OBD II پيروي مي كند. اتومبيل هاي OBD II داراي يك درگاه - معمولاً در زير داشبورد در سمت راننده - هستند كه دستگاه ها مي توانند به رايانه يك ماشين وصل شوند و به آن متصل شوند. شركت ها ايده هاي زيادي درباره آنچه مي توانيد به آن درگاه وصل كنيد ، دارند.

تشخيص ايرادات
همانطور كه از اين نام پيداست ، تشخيص ايراد خودرو هدف اصلي OBD است. هنگامي كه سنسورهاي ماشين تصميم بگيرند كه چيزي اشتباه نيست ، آنها پيامي را به نام "كد مشكل" مي آورند ، كه ممكن است به عنوان چراغ "موتور چك" يا هشدار ديگر روي داشبورد آشكار شود. اسكنرهاي OBD مي توانند اين كدهاي مشكل را بررسي كنند تا دقيقاً چه اشتباهي وجود داشته باشد و پس از رفع مشكل ، آنها را از حافظه كامپيوتر پاك كنيد.

كدهاي مشكل فقط همين است: كدها. به جاي تشخيصي مانند "درب گاز سست" ، رشته اي از حروف و اعداد را مشاهده خواهيد كرد كه بدون مراجعه به آنها غيرقابل درك است. كدهاي مشكل با يك نامه شروع مي شوند و چهار يا پنج شماره را شامل مي شوند ، كه در كنار هم به زير سيستم خاص اشاره مي كنند و چه مشكلي را تجربه مي كند.

برخي از اسكنرهاي OBD با تعاريف مربوط به اين كدها بارگيري شده اند، اما در غير اين صورت به ليستي مانند شماره موجود در OBD-Codes.com نياز خواهيد داشت . توجه داشته باشيد كه علاوه بر كدهاي عمومي كه در مورد همه خودروها اعمال مي شود ، توليد كنندگان انفرادي داراي كدهاي خاص خود هستند. پيدا كردن اين موارد مي تواند كمي دشوار باشد ، زيرا همه توليد كنندگان كاملاً راحت از ايده انتشار آنها در دسترس عموم نيستند.

OBD براي عملكرد
تشخيصي ممكن است مهمترين عملكرد تجهيزات OBD باشد ، اما از اين ابزارها نيز مي توان براي سرعت بخشيدن به ماشين شما استفاده كرد.

چندين مارك بعد از ماركت ، هر دو چوب داده OBD II و تنظيم كننده عملكرد را ارائه مي دهند كه از طريق درگاه داشبورد به سيستم هاي مهم وسايل نقليه دسترسي دارند. از داده هاي چوب مي توان براي رديابي چيزهاي دنيوي تر مانند اقتصاد سوخت استفاده كرد ، اما همچنين مي توانند مواردي مانند زمان هاي دور و بازده انرژي را ضبط كنند. رانندگان حرفه اي به اين داده ها اعتماد مي كنند تا ببينند كه چگونه آنها در يك مسير حركت مي كنند و ماشين هاي خود را ترجيح مي دهند ، پس چرا نبايد؟

برخي از شركت ها همچنين براي باز كردن اسب بخار قدرت ارتقاء عملكرد را براي وسايل نقليه خاص ارائه مي دهند كه نرم افزار را بازسازي يا تغيير مي دهند. از آنجا كه وسايل نقليه مدرن بسيار وابسته به كنترل هاي رايانه اي هستند ، تغيير نرم افزار مي تواند به همان اندازه كه در سيستم جديد جذب هوا يا اگزوز قرار دارد ، موثر باشد. شايان ذكر است كه اين به روز رساني ها ممكن است در زمينه هاي ديگر - از جمله قابليت اطمينان يا صرفه جويي در سوخت - تأثيرات منفي بگذارد و ممكن است ضمانت كارخانه را باطل كند. قبل از نصب بررسي كنيد.


دانگل OBD
هركسي توانايي اين را ندارد كه بتواند ايرادات وسيله نقليه خود را برطرف كند يا عملكرد خود را ارتقا دهد. اخيرا شركتها سعي كرده اند از OBD II براي برنامه هاي اصلي بيشتر به شكل "دانگل" استفاده كنند.

دانگل بعضا راهي براي دستيابي به تخفيف توسط شركتهاي بيمه به مشتريان صادر مي شود. اين به طور كلي شامل استفاده از داده هاي كشيده شده از اتصال OBD II خودرو براي تجزيه و تحليل عادات رانندگي و اعطاي تخفيف براي رفتار كم خطر است. به عنوان مثال ، برنامه Drivewise Allstate به سرعت ، سرعت رانندگي ترمز ، تعداد مايل رانندگي و هنگامي كه فرد رانندگي مي كند ، نگاه مي كند.

ساير دستگاهها - مانند Verizon's Hum  - ويژگيهاي Telematics را مانند آنچه برخي از توليد كنندگان خودرو از طريق خدمات اشتراك ارائه مي دهند را فعال مي كنند. هوم در هنگام جفت شدن با يك برنامه تلفن هوشمند ، والديني را كه به دنبال نگه داشتن رانندگان نوجوان در پايين ليز هستند ، تشخيص وسيله نقليه ، كمك در كنار جاده ، رديابي وسايل نقليه به سرقت رفته ، موقعيت جغرافيايي و ويژگي هاي هشدار سرعت را ارائه مي دهد.

هنگام در نظر گرفتن يكي از اين دستگاه ها ، لازم است به ياد داشته باشيد كه جداسازي فيزيكي بين كامپيوتر ماشين شما و شبكه اي كه ممكن است حاوي بدافزار باشد اولين خط دفاع در برابر هك شدن است. وصل كردن هر چيزي به درگاه OBD II اتومبيل شما با دسترسي يك دستگاه خارجي به سيستم هاي اتومبيل خود ، اين مانع را به خطر مي اندازد.

در مورد دستگاه هاي telematics كه داده ها را از طريق شبكه بي سيم ارسال مي كنند ، اتصال شبكه مي تواند نقطه دوم آسيب پذيري باشد. درست مانند هر دستگاه متصل ديگر ، هيچ تضميني براي نفوذپذيري در برابر نقض امنيتي وجود ندارد.

No comments:

Post a Comment